strona główna      o nas      co nowego      statkol      linki      księga gości
Zasady prawidłowego żywienia
w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego
Z pierwszymi oznakami niedożywienia mamy do czynienia bardzo często. Każdy pewnie dobrze zna uczucie ssania lub uciążliwe burczenie żołądka, gdy nie zje na czas śniadania. Co jednak nam grozi, gdy takie niedojadanie będzie częstsze i połączymy je ze wzmożonym wysiłkiem fizycznym? Niestety konsekwencje mogą być poważne.
Poniżej prezentujemy wyniki badań nad wpływem niedożywienia na organizm ludzki w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego. Testom przeprowadzonym w warunkach naturalnych, poddali się dwaj studenci Uniwersytetu Gdańskiego (osoby zatroskane o stan zdrowia naszych ochotników informujemy, że wbrew pozorom udało im się przeżyć serię mniej lub bardziej udanych eksperymentów i dochodzą już stopniowo do normalnej sprawności psycho-fizycznej).

Długotrwały wysiłek fizyczny wymaga dostarczenia organizmowi niezbędnej energii. Nawet niespożyte, z pozoru, zasoby energii ulegają w końcu wyczerpaniu.
Produkty żywnościowe należy dobierać starannie, tak by uzyskać zbilansowany posiłek. Chleb z żółtym serem i pasztetówką mogą nie wystarczyć!
Niezwykle istotnym elementem diety każdego sportowca jest białko pochodzenia zwierzęcego.
Dbajcie o zachowanie prawidłowej gospodarki wodnej organizmu. Historia zna wiele przypadków, w których odcięcie płynów prowadziło do niebezpiecznego wycieńczenia organizmu.
Reasumując: nieprawidłowe odżywianie, połączone ze wzmożonym wysiłkiem fizycznym, prowadzi do poważnych zaburzeń psycho-fizycznych. Pokonanie kolejnego wyzwania może okazać się niemożliwe.
Pamiętajcie: w skrajnych przypadkach, nieprawidłowe odżywianie może spowodować nieodwracalną degradację organizmu.
© Przemysław Remigiusz Kitliński 2006-2016