strona główna      o nas      co nowego      statkol      linki      księga gości
ABC podróżnika
DROGI      Kiedy jechać?      LINKI      NOCLEGI NA DZIKO      Podjazd na Pico del Veleta      TRANSPORT ROWERÓW     



Środkowa część Hiszpanii, w szczególności Kastylia, ale również Andaluzja i Aragonia, to tereny mało zurbanizowane, o niewielkim zagęszczeniu ludności. Sieć dróg asfaltowych jest dobrze rozwinięta, jakość nawierzchni bardzo dobra, a ruch samochodów niewielki. Wszystkie te czynniki sprawiają, że przemierzanie tego obszaru rowerem jest niezwykle przyjemne. Turyści preferujący noclegi w namiotach nie powinni mieć żadnych trudności ze znalezieniem odpowiedniego miejsca na obozowisko. Spośród kilkunastu europejskich krajów odwiedzonych przez nas rowerami, Hiszpanię oceniamy zdecydowanie najlepiej pod względem poczucia bezpieczeństwa, komfortu podróżowania i możliwości biwakowania. Jednak nasza ocena mogłaby być inna, gdybyśmy odwiedzili Hiszpanię latem, kiedy wysycha większość rzek, a trawa jest wypalona lejącym się z nieba żarem.




Najlepszą porą roku do odwiedzenia Hiszpanii rowerem jest wiosna. Upały nie są jeszcze tak intensywne jak latem, opady niewielkie, a dni słonecznych jest więcej niż jesienią. Jeżeli zamierzamy spać w namiocie, musimy pamiętać, że wiosenne noce bywają zimne i lepiej mieć ze sobą ciepły śpiwór. Pewną ciekawostką w Hiszpanii jest spora rozbieżność między czasem astronomicznym, a urzędowym. Wiosną, o godzinie 6 rano panuje jeszcze ciemna noc, Słońce góruje dopiero po godzinie 14, a zachodzi tuż przed 22.




ZDJĘCIA I OPISY MIEJSC:
www.pueblos-espana.org - miasta i miasteczka.
www.castillosnet.org - zamki, pałace, ruiny.
KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA:
www.movelia.es - rozkład jazdy autobusów grupujący kilku najważniejszych przewoźników.
www.alsa.es - rozkład jazdy autobusów firmy ALSA.
www.continental-auto.es - rozkład jazdy autobusów firmy CONTINENTAL-AUTO.
www.socibus.es - rozkład jazdy autobusów firmy SOCIBUS.
www.auto-res.net - rozkład jazdy autobusów firmy AUTO-RES (okolice Madrytu).
www.conda.es - rozkład jazdy autobusów firmy CONDA (Nawarra, okolice Pampeluny i Saragossy).
www.alosa.es - rozkład jazdy autobusów firmy ALOSA (Pampeluna, Saragossa, Jaca).
www.estaciondeautobuses.com - rozkład jazdy na stacji autobusowej Estacion Sur w Madrycie (obsługuje kierunki na południe od Madrytu).





Hiszpania stwarza bardzo dogodne warunki do biwakowania pod namiotem. Podstawowe cechy hiszpańskich noclegów to: zupełny brak problemów ze znalezieniem miejsca na namiot, wysokie poczucie bezpieczeństwa oraz niestety niska dostępność wody do kąpieli.




Szczyt Pico del Veleta (3392 m n.p.m.) w górach Sierra Nevada w południowej Hiszpanii jest oficjalnie najwyższym miejscem w Europie, do którego można dojechać rowerem. Podjazd rozpoczyna się w Granadzie leżącej na wysokości około 680 m n.p.m. Jest to zatem podjazd o największym w Europie przewyższeniu wynoszącym ponad 2700 metrów. Niemalże do samego końca prowadzi droga asfaltowa, która zmienia się w szuter jakiś 1 km przed szczytem. Sam szczyt jest skalisty, ale bez problemu można wtaszczyć rowery na jego wierzchołek. Możliwy jest też wjazd na Veletę od strony południowej, ale ta droga prowadzi w większości po trudnym, kamienistym podłożu. Od strony Granady na Veletę prowadzą dwie drogi, które łączą się w dwóch miejscach: na wysokości około 1600 m n.p.m. i ponownie na 2200 m n.p.m.
Nowa droga zaczyna się już w Granadzie i wznosi równomiernie z nachyleniem około 7% do ośrodka narciarskiego Solynieve. Jest to w miarę szeroki, nowy asfalt bez większych serpentyn. Ruch samochodów umiarkowany.
Stara droga jest niezwykle malownicza a ruch samochodów znikomy. Wzdłuż tej drogi leżą kolejno następujące miejscowości: Cenes de la Vega, Pinos-Genil i Güéjar Sierra (1090 m n.p.m.), w której znajduje się kemping - dogodny punkt wypadowy na Veletę. Tuż za Güéjar Sierra jest niewielki zjazd do dolinki potoku Genil (1040 m n.p.m.), a potem rozpoczyna się ostry trawers wąziutką serpentyną szerokości jednego samochodu. Po paru kilometrach droga wypłaszcza się i dojeżdża do skrzyżowania (ok. 1600 m n.p.m.): w prawo prowadzi do nowej drogi na Veletę, a w lewo dalej stromo starą drogą można dojechać w stronę szlabanu, który 11 km przed szczytem zamyka przejazd samochodom. Jadąc starą drogą omija się całkowicie ruch samochodów zmierzających do ośrodków narciarskich i dlatego ją właśnie polecamy.
Galeria zdjęć z podjazdu na Veletę
Mapa podjazdu na Pico del Veleta
Profil podjazdu na Pico del Veleta z Granady przez Güéjar Sierra




Komunikacja autobusowa. Autobus jest podstawowym środkiem lokomocji w Hiszpanii. Siatka połączeń jest bardzo gęsta. Poszczególne kierunki są obsługiwane tylko przez jednego przewoźnika, a na dworcach każda firma przewozowa posiada oddzielną kasę biletową. Autobusy są komfortowe, posiadają duże luki bagażowe i poruszają się bardzo szybko po autostradach. Przewożenie nimi rowerów nie stanowi problemu - wystarczy zdjąć przednie koło i skręcić w bok kierownicę. My dodatkowo pakowaliśmy rowery do naszych toreb lotniczych. W większości przypadków przewóz roweru jest bezpłatny (jedynie firma Alsa, obsługująca kilka ważnych kierunków, pobierała opłatę w wysokości 3 euro za rower). Ceny biletów autobusowych nie są wysokie, porównywalne do cen biletów kolejowych w Polsce.
Komunikacja kolejowa. Sieć kolejowa nie jest zbyt gęsta, a pociągi kursują rzadko. Przewóz rowerów dozwolony jest tylko w pociągach regionalnych, jeżdżących na krótszych trasach. Bilety kupuje się na dany pociąg. Jeżeli zamierzamy się przesiadać, należy kupić oddzielne bilety na każdą część trasy. Przewóz rowerów jest bezpłatny, a większość pociągów regionalnych posiada wydzielone miejsca, gdzie rower można przewozić bez zdejmowania bagażu. Przejazdy klimatyzowanymi pociągami dawały nam chwile wytchnienia, szczególnie w upalne dni. Strona internetowa kolei hiszpańskich: www.renfe.es
© Przemysław Remigiusz Kitliński 2006-2016